tirsdag 4. august 2009

Dere tror sikkert at jeg lyver...

Foto lånt av veiholmen.com-fotograf Geir Aandahl

Iallefall en del av dere,
men jeg var på Jan Eggum konsert på fredag,
og jeg holdt på å le meg ihjel!!!
Hvem skulle tro at denne tørrpinnen av en erke-bergenser (man ser jo for seg Fløyen,Bryggen og Brann bare han åpner munnen...
var så grusomt morsom?
Han har selvironi (gudskjelov for det...det skumleste jeg vet, neste etter klovner,er mennesker totalt renska for selvironi...huttetu...DET er fali det!) i bøtter og spann, og er veldig klar over sitt rykte.
Noe han understreket ofte.
"Nå må vi litt mer nedpå...skulle tatt seg ut om dere gikk herifra og sa at dere hadde hatt det GØY på Eggum-konsert" sa han før han avsluttet.
Tekstene hans er jo så dype, at man trenger dykkesertifikat, men jeg digger akkurat sånt.
Hvorfor skal alt i verden være så absolutt, realistisk og enkelt å forklare?
Hvorfor kan ikke noen bare tolke verden gjennom sånne øyne som Eggum?
Av alle hans melankolske tekster, er jeg gladest i denne:

Så om du skulle gå forbi en "Eggum-konsert" plakat og tenke: "nei, fysja meg...triste greier, dette orker jeg ikke!" Så kanskje du skal gi den mannen en sjanse likevel,
humor har han iallefall!

12 kommentarer:

Monicas sa...

ja jeg er enig med deg:) en morsom mann...

Refleksjon på livsvegen sa...

Så godt at du fekk le..
Vi treng det av og til..
Og gode humoristiske tekstar har ofte ei djupne som ingen kan måle..

Tante Mimmi sa...

Jepp!
Kjempe-løyen! som me seier her nede! Og å le litt- det er deiligt!
Skal speide ettre plakat!

Drømmen om en eplehage sa...

"Det gror kratt og høyt gress over de stier som ikke brukes"

De ordene traff meg med et knyttneveslag i magen når jeg kom på besøk her nå.
Det har vert en sommer med lite blogging, så jeg har ikke fått med meg den triste nyheten før nå, Kari.
Så fryktelig leit å lese. Ord blir jo fattig i en slik sammenheng, men du har min dypeste medfølelse!

Kjære, kjære Karimora!
Du får så mange klemmer du orker å ta imot.
Tove

Janne i Fagerlia sa...

Det er befriende å være tilstede på slike arrangementer, og Jan Eggum er nok ikke så kjedelig som han gir inntrykk av. Jeg var på konsert med Henning Sommero for noen år siden, og jeg ble overrasket over hvor humoristisk også denne mannen var. Vi fikk virkelig testet lattermusklene. Forrige torsdag var jeg på Smøla, og tenkte å sjekke vareutvalget på stedet hvor du jobber. Men hva stod på døra - "stengt torsdag 30. juli". Skuffelsen var stor, for jeg hadde sett for meg litt shopping her sjø.

Det er vakkert på Smøla.....

hvorfor ikke... sa...

-> nå skyndte jeg meg innom for å se hva du driver å juger om...hoho!

Folk med selvironi er digg! Jeg har også blitt grusomt overrasket over den karen;) og flotte tekster har han...

Jeg trenger en å våkne med...syntes jeg er nydelig!

så juger???? Nei, det tror jeg ikke Kari-mor gjør!
Go`klem te dæ

Bakketun sa...

Folk med selvironi er morro!
Koselig å se at du er tilbake på bloggen :)

Ha en fortsatt strålende sommer

Klem, Christel

Anonym sa...

Ja Eggum er en luring.. har mye bra tekster og melodier på tapetet han. Skulle likt å vært på Brenneriet å hørt han. Jeg får vel stifte nærmere bekjentskap med Brenneriet når jeg snart flytter til Smøla. :)

Evami sa...

Har aldri vær tpå en konsert med ham,men tror deg så gjerne at mannen er full av selvironi:) Det er flere som har sagt det,og har fortalt epistler om en annen mann enn det mange av tekstene hans sier! Før så likte jeg ikke Jan Eggum,men å sette seg ned og høre på hva mannen sier,det gir meg faktisk noe!
HÅer at du har det bra Kari:) KLem Eva

FO - 2 sa...

Jeg LIKER Jan Eggum.
Alle sangene på den siste utgivelsen hans, "Hjerteknuser" er nydelige! :))
Nevner i fleng: "Myrsnipa", "Når du er langt herfra" osv. ;)
Samleplata 30/30 er også kjekk å ha, som en annen gitarkamerat ville ha sagt det... ;)

Og du, jg liker IKKE klovner heller!
Liker ikke masker, generelt...., eller selvhøytidelige mennesker.
Så enig, så enig!

Håper at du har det litt bedre etterhvert.
Tenker på deg!

NUSSE sa...

Jeg elsker Eggum og har mange favoritter. "Ekte Eggum" er et album som er et godt kjøp :-)

Hilsen en annen erke-Bergenser.

Kathrine sa...

He..Litt i tvil, men..? Du har så rett så rett, "De skulle begrave en konge stor" er en kjempesang! Da skrues radioen opp i volum.
En av de beste Eggumsangene, og de eldre sangene hans e jo bæst:)

Så håper jeg du har det bra der du er. Har tapt seg litt bloggingen min nå, har fullt opp med malerier til slutten av september. Det går mye i høstfarger, de er etterspurte av enkelte. Så da ville jeg prøve det.
Så har jeg lagt ut mye fra ferien vår i fotobloggen, ellers er det litt stillere i hagebloggen nå.
Ønsker deg en fin uke. Ta vare på deg og dine:))

:)