søndag 13. juli 2008

Nostalgi...

Å se det mulige i det umulige, alltid en kreativ utfordring, og akkurat derfor: spennende!

Jeg ble så inspirert av blogginlegget til Tante Mimmi: http://tantemimmi.blogspot.com/
om det å glede seg over det nostalgiske, noe som noen du var glad i har brukt og tatt vare på,
små detaljer som har vært viktige.
Jeg har nok alltid vært "askeladden" i vår familie...
Ikke alle andre har sett det samme som meg i ting og tang. Jeg har mange ganger sett muligheter i ting som for andre har vært helt ubetydelig "søppel".
Men når jeg har pusset, vasket og malt...jo da!
Eller at bestemors melkeflasker er nydelige med blomster i på verandaen.
Og de gamle norgesglassene likeså, fulle av skjell og steiner som jentene har samlet.



Mitt siste funn, var ei stor og veldig værbitt rakved-fjøl. Den var nydelig og lyseblå, slitt og flisete. Men i mine øyne var den allerede ei hylle.

"Ka ska du me ta, da?" spør min far på 80 år, som var mannen som fant fjøla ute i skjæra en gang for lenge siden.
"Men ta ho med dæ, du, og alt det anner rasket du finn!" humret han, for han kjenner meg godt, og har lært etter alle disse år, at jeg har en plan...og jeg vet også at han setter pris på at jeg tar vare på alt mulig "rask" med kjærlighet for det det har betydd.


Med hylleknekter fra Bil Tema, ble rakvedfjøla kjempefin på veranda veggen.


For mange år siden fant jeg et "plagg" etter bestemor, som jeg ikke riktig vet hva det opprinnelig skulle brukes til. Det kan ligne en slags sengeteppe, til ei lita seng. Men, selv om det manglet løpeganger til å være gardin, bestemte jeg at nettopp det skulle den være. Så resten av sin levetid skal den fungere som gardin hos meg.



Og den ble også nydelig på badet! Nemlig!
Så uansett hva bestemor har brukt dette til, håper jeg hun ville godkjent vinduet mitt.
På samme dag og samme oppdagelsesferd hjemme hos mamma og pappa, fant jeg et lekkert sølv brett innerst inne i et kleskap, lagt inn mellom gamle sengeklær.
Jeg gispet høyt for meg selv, og tumlet ned til mamma. "Ka e ta her, og ka gjær det innerst inne i kleskapet!?" stotret jeg. "Uff, et brett vi fikk til gammeltante en gang, det gikk aldri an å pusse det, så jeg skulle kaste det."
KASTE DET???
Folk e tullerusk...inkuldert mitt eget opphav! Er jeg adoptert!!???
Men nå tenker jeg mamma synes brettet ble fint! Ja, det krevde en god del pussing...
Men sammen med arvegods og loppisfunn ble det riktig lekkert.




Og på låven, der jeg fant rakved-fjøla, der var det masse annet snaskens også! Og jeg har mange hylleknekter fra Bil Tema...Og planer...


5 kommentarer:

Tante Mimmi sa...

he,he! Du skrive så morosamt! så du er adoptert du! he,he!
Så flott alt vart! :) Neste gang du lastar opp bileta må du laste opp STORE! slik at me kan nyyyte dei skikkeleg! Kanhende du finn meir i skapa! Eg har "støvsugd" opphavet sine no ..tomt!
god veke!

Sigrunn sa...

Kjempefint Kari. Det ble ei nydelig gardin,"plagget" til gammeltante Alida. Koselig .
Til "tante mimmi"; du kan da bare klikke på bildene,da blir de kjempestore.

Nunne sa...

Du ser monn i masse artig, og du har i tillegg en jobb som du kan bruke kreativiteten din i...
Flotte ting du har tatta vare på! Fint at ikke alles øyne vurderer ting likt!God mandag, fra Nunne.

hvorfor ikke... sa...

ER så enig med deg...
mens noen bare kaster i vei,
har jeg skuffer og skap fulle med GULL
- som andre syntes bare er skrot og tull.

Rakved ER flott da!
HA en flottanes kveld, du også:)
Smil Torunn

Torunn sa...

Hei til deg også!

Det var visst mye fint og se her hos deg ogaå! :-). Koselig mned besøk og hilsen fra deg!

Veiholmen har jeg hørt mye om. Bodde i Drammen tidligere og der var jeg nabo med noen som har sommerhus på Veiholmen :-. De har brukt mange år på oppussing og drar oppover hvert eneste år.